menumenumenumenumenumenumenumenumenu menu
Publikationer - alle

PUBLIKATIONER - tema

Kompetenceudvikling, arbejdsorganisering og organisationsændringer

Erhvervsrettet uddannelse og samspil mellem arbejdspladser og udannelsesinstitutioner

Arbejdsmarked, fastholdelse, rummelighed og integration

Hvordan påvirker nanoteknologi faglært arbejde? - en overbliksanalyse på tværs af brancher og erhvervsuddannelser. (2009)

Bruno Clematide, Kubix; Rikke Fog-Møller og Michael Søgaard Jørgensen, DTU Management.

Nanoteknologi skal være basisviden
Ifølge denne nye undersøgelse er det relevant at formidle basisviden om nanoteknologi til eleverne på landets erhvervsskoler, idet mange faggrupper i fremtiden vil støde på nanoteknologi i deres arbejde.

Desuden bør de lære følgende:

  • Kendskab til nanoprodukters funktionalitet
  • Kunne anvende de særlige procedurer, metoder og værktøjer
  • Forholde sig professionelt til arbejdsmiljø-, sundheds- og miljørisici og –fordele ved nanobaserede produkter
  • Turde og ville eksperimentere på tværs af faggrupper

Rapporten er lavet for Undervisningsministeriet af DTU Management og Kubix (2009) Rapporten kan downloades fra Undervisningsministeriets hjemmeside.

Download fra Kubix.


Relaterede opgaver:

Hvordan påvirker nanoteknologi faglært arbejde? - en overbliksanalyse på tværs af brancher og erhvervsuddannelser (2008-09)