menumenumenumenumenumenumenumenumenu menu

NYHEDER

Professionalisering af lærerrollen gennem fælles forberedelse

Erhvervsuddannelsers succes starter i folkeskolen – se bare i Schweiz

Transfer i forbindelse med kompetenceudvikling i praksis

.... nyhedsarkiv

NYHEDSBREV

Seneste nyhedsbrev (pdf)

Tilmeld nyhedsbrev

Nyhedsbreve - oversigt
17-11-2008

Fra transfer til transformativ læring

Samspillet mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner om praksisnær kompetenceudvikling er en udfordring, som optager mange i disse år.

Hæftet illustrerer gennem cases, hvordan både lærere, konsulenter og ledere daglig står overfor en række udfordringer, som kan håndteres på forskellig vis. Mange udfordringer har karakter af dilemmaer, som ikke har en ’rigtig’ løsning. Skal man som lærer både være konsulent og underviser? Kan man som lærer både deltage engageret i det tværfaglige samarbejde og være ’tro’ mod sin egen afdeling og faglighed? Er man som konsulent primært sælger eller rådgiver? Hvordan skal man som leder balancere mellem kursusleverance og strategisk kompetenceudvikling?

Hæftet anviser ikke de ’rette’ værktøjer, men åbner op for at arbejde med modsætninger og usikkerheder på såvel det individuelle som det organisatoriske plan.
Til forståelse af heraf gives en introduktion til de centrale begreber: transformativ læring og organisatorisk transformation.

Skrevet af Pernille Bottrup, Kubix, Christian Helms Jørgensen, RUC og Lisbet Roepstorff, Cumula. Udgivet af VIA UC.

Publikationen kan downloades her.