menumenumenumenumenumenumenumenumenu menu

NYHEDER

Professionalisering af lærerrollen gennem fælles forberedelse

Erhvervsuddannelsers succes starter i folkeskolen – se bare i Schweiz

Transfer i forbindelse med kompetenceudvikling i praksis

.... nyhedsarkiv

NYHEDSBREV

Seneste nyhedsbrev (pdf)

Tilmeld nyhedsbrev

Nyhedsbreve - oversigt
22-12-2005

Efter- og videreuddannelse blandt FTF’s medlemmer

Der er store forskelle på hvilke vilkår FTF’s medlemmer har for at deltage i efter- og videreuddannelse, og på hvor tilfredse deltagerne er med udbyttet af uddannelsen. Det viser en undersøgelse Kubix har gennemført sammen med CASA. Undersøgelsen analyserer hvordan medlemmerne anvender de eksisterende offentlige tilbud om uddannelse og hvorvidt de oplever disse tilbud som relevante. Desuden ser den på hvordan uddannelsesindsatsen bliver planlagt og finansieret.

Forskellene i FTF-medlemmernes uddannelsesvilkår og -praksis afhænger især af arbejdspladsens type og den sektor de arbejder i. Men på tværs af forskellene har især to forhold stor betydning for om deltagerne er tilfredse med deres udbytte af uddannelsen:

  • At der er en åben og synlig dialog på arbejdspladsen om hvordan man prioriterer efter- og videreuddannelse og hvad der er formålet med den.
  • At arbejdspladsen bagefter følger op på medarbejdernes uddannelse – og at der fx er et godt læringsmiljø, hvor medarbejderne har plads til at anvende og afprøve deres nye viden.

Blandt de største barrierer for uddannelse er manglende tid, manglende vikardækning og - især i den offentlige sektor - reducerede uddannelsesbudgetter.

Analysen består af en spørgeskemaundersøgelse samt casestudier af udvalgte arbejdspladser. Materialet er suppleret med interview med udvalgte udbydere af uddannelse på området.

Pernille Bottrup, Per Bruhn og Sanne Ipsen (CASA): Efter- og videreuddannelse for FTF’ere 2004-2005

Læs mere om rapporten på FTF’s hjemmeside, hvorfra den også kan downloades.